Texter - Kashmir Shaivism eller Tantra

Kashmir Shaivism (Tantra) tillhandahåller många olika praktiska metoder för att förverkliga eller inse den yttersta verkligheten. Några av Tantras huvudverk är Shiva Sutras, Vijnana Bahirava, Spanda-Karikas och Pratyabhijnahridayam. I Vijnana Bhairava (fritt översatt: Gudomligt Medvetande) finns beskrivet 112 olika metoder som sökaren kan använda för att direkt skåda det gränslösa Gudomliga medvetandet. Dessa 112 praktiska metoder är indelade i tre grupper med passande metoder utifrån förmågan hos sökarens medvetande att vara stilla och inte överskuggas av förnimmelser, varseblivningar och tankar. Dessa tre grupper av metoder kallas Upayas; Sambhavopaya, Shaktopaya och Anavopaya.

Sambhavopaya
Sambhavopaya innebär att sökaren viljemässigt direkt skådar det Gudomliga medvetandet eller Självet inom sig själv vilket är det samma som att vila i sig själv som sig själv, att vila i sin egen natur eller sitt eget varande. Sökarens sinne har här styrkan att utan ansträngning vila i one-pointedness (stilla, vaket/öppet, oriktat och icke-greppande) utan att överskuggas av objekt, förnimmelser eller tankar. Här vilar sinnet i början eller gränsområdet där förnimmelser, varseblivningar eller tankar uppstår. Eftersom Sambhavopaya är den högsta formen av tillvägagångssätt så är det brukligt att låta sökaren börja med den. Om Sambhavopaya inte går att utnyttja blir sökaren anvisad att använda nästa nivå av tillvägagångssätt som är Shaktopaya.

Shaktopaya
Shaktopaya innebär att via ego, sinnet, intellektet och de fem sinnesorganen vara medveten om gapet mellan olika inre och yttre förnimmelser, varseblivningar eller tankar. I sinnevärlden påverkas vi av en myriad av förnimmelser, varseblivningar och tankar. Var och en av dessa har en början och ett slut. Varje förnimmelse, varseblivning eller tanke blir till, varar en viss tid och upphör sedan. Varje ögonblick i våra liv är fyllda av detta ständiga flöde av skapelse, upprätthållande och förstörelse. För sökaren som använder Shaktopaya är det viktigast att vara medveten om det momentana gapet eller övergången från det att en förnimmelse, varseblivning eller tanke upphör till början av en annan. I själva gapet framträder Guds odifferentierade verklighet eller högsta Varande som utgör det eviga substaratumet för livet självt och det mångfasetterade universum vi lever i. Några exempel är gapet mellan utandning och inandning eller gapet mellan observerationen av objekt A och objekt B.

Anavopaya
Anavopaya som utgör den tredje nivån av Upayas, hjälper sökaren att stärka sinnets förmåga att ostört vila i one-pointedness (stilla, vaket/öppet, oriktat och icke-greppande) med hjälp av att antal olika fysiska och mentala funktioner; t ex att vara medveten om andningen, eller via synsinnet hålla blicken stilla på ett objekt utan att blinka tills subjekt-objekt relationen upphör och sedan bara vila där. Eller meditativ kontemplation på t ex hjärtat, tredje ögat eller halsgropen eller mantrameditation genom ansträngningslös, tyst mental upprepning med slutna ögon av ett mantra, t ex "hrim", "aham", "so'ham" etc i bröstregionen.

Bob Sagevid

Vid ett kostnadsfritt privat webbmöte med mig guidar jag dig och lär dig några enkla direkta metoder som tillhör Shaktopaya-gruppen. Metoderna hjälper dig att erfara den stilla inre frid som infinner sig i gapen då sinnet är oriktat och utan objekt.

Du är välkommen att pröva...

Bob

upp