Bobs Sagevids musik

Musikstycken från tiden i mitten av 1980-talet t.o.m ca 2014
Bob Sagevid Pianokliandet började komma i 6-årsåldern på pianot som stod därhemma i vardagsrummet på Storgatan i Kil i Värmland. Det första lilla komposition klämdes fram då minns jag. Under vårt vardagsrum fanns en frisersalong och rakstuga och ljudisoleringen planen mellan våningarna var nog bara lite sågspån som inte hade några ljudisolerande egenskaper vilket innbar att besökarna där nere i salongen klart hörde vad som spelades en våning upp. Det var då den geniala ideen föddes att erbjuda frisersalongens gäster pianomusik "uppifrån" för den ringa kostnaden av 10-öre per låt per gång.

Komponerande började så smått se dagens ljus under tiden med Bobells orkester under mitten av 1960-talet men av detta finns inga inspelningar bevarade.

1980-tals eran:
I mitten av 1980-talet blev det mer fokus på komponerandet och ett Yamaha digitalpiano/synth införskaffades. Några låtar finns faktiskt bevarade på ett gammalt audioband.
Den första låten spelades in på en rullbandspelare där spåren överlagrades på varandra med följd att kvaliteförsämringen var garanterad för varje pålägg. Gjordes ett spelfel så var det inte nådigt eftersom korrigeringsmöjligheten var i princip noll. Synten på första låten är en lånad Yamaha X7.

Några av låtarna lät så här:
Riddarens friarstråt »
Liten visa »
Inspiration »
(Detta stycke är skapat i inspirationen av den djupa förälskelsen i Eva. Just denna version är en nyinpelning från ca 1988. Orginalinspelningen är tyvärr mycket dåligt skick.)

I slutet av 1980-talet inhandlades nya fräscha grejjer, ett Roland digitalpiano o 2 synthenheter och en dator för inspelning därtill. Nu blev det bara digitala inspelningar i fortsättningen. Tyvärr gick mycke förlorat i hårddiskkrasher några gånger så de inspelningar som finns från denna tid är framvaskade från några gamla audioband som hittades av en slump vid en flytt. Tyvärr är kvaliteen på inspelningarna därefter trots digitalisering i efterhand.

Här är några låtarna från den tiden:
Barndomsnostalgi »
Sorgligt uppbrott »
Gryende hopp »
Vårpromenad »
Galen zigenarsväng »
Folksjäl på synth »
En virvelvind »
Ett varmt hjärta »
Farväl »

1990-tals eran:
Under 1990-talet kom komponerandet lite i bakgrunden. Jim kom till världen 1989 och 1991 kom engagemanget i MIU-skolan och det varade ända fram till våren 2000. 1992 byggde vi vårt hus. Ändå flödade det fram några få kompositioner iallafall. Som t.ex.:
Islossning »
Polska för nybörjare »
Ett stormigt möte »
I gläntan »
Godnattmelodi »
Sweetness »
Några arrangemang blev gjorda under denna era av andra stycken än de egna.:
Makedonski Dewotje » (Ett stycke som Kloster Li Kören sjöng under ledning av Amelie Gren.)

2000-tals eran:
2000-talet bar med sig skilsmässa och flytt till egen lägenhet och det blev mer tid till musiken igen. I samband med detta kom även en stark längtan hem tillbaka till den värld jag saknade. Det var en stark känsla av att den nuvarande världen inte tillhörde mig. Så det blev ett starkt fokus inåt och inåt och inåt i timtal varje dag de första 6 åren. Allt mer abstrakta plan i det inre blev bekanta och på sommarn 2006 kom ett genombrott och medveten kontakt med ursprunget, med den naturliga fullheten som bor inom varje människa alltid som hennes egen natur. Känslan av att ha kommit hem blev dominerande.

Ur denna urkraft kom så inspiration och musiken vällde fram i strömmar. Ibland kunde jag vakna mitt i natten höra hela orkestrar spela och körer sjunga. Det var mitt i allt uppbrott från familjen ändå öppen kontakt med inspirationen.

Under denna era blev det fler rena pioanostycken komponerade men även lite stråkar, körer, trummor mm i mer orkesterstycken, men även ett och annat orgelstycke. Så låt oss lyssna på lite vad som blev till.
Här är några egna stycken med flera instrument:
Cool Down »
Wake up! »
Nattpolska »
Afton »
Spiritual Roulette » (Lek med scat-röster.)
Vaggsång »
Till Eva »
A jazzie tail »
Fuga med ös »

Det blev även några stycken med lite cirkuskänsla i:
I Manegen »
Lindansen »
Trapetsromantik »

Så införskaffades en elgitarr och Sagevid börja klia på strängarna åxå: Tyvärr finns inga redigerade inspelningar gjorda utan bara direktinspelningar (inkl felspel):
Som en stilla smekning »
Sorrow »
Ack värmeland du sköna »

Men mest blev det arrangemang av andras musikstycken med och utan gitarren. En del från orkestertiden i Bobells orkester:
Autumn in Japan » (Spotnics)
Mood of Asia » (K.Sugiyama, Spotnics)
I norr bor en skönhet » (Från den kinesiska filmen Flying Daggers.)
Moscow » (Y.Nakajima, Spotnics)
The Lonesome Port » (Spotnics)

Under detta decennium och en bit in i nästa inleddes en era på ca 12-13 år i Skoklosters kyrka där Inga-Maj Tisserant anordnade de populära och ofta fullsatta sensommar-konserterna. Det blev liksom av sig självt en tradition att komponera ett nytt pianostycke för varje år till konserterna. Tyvärr finns inga redigerade inspelningar gjorda utan bara direktinspelningar (inkl felspel).

Här är några exempel de ofta rapsodiska styckena som flödade fram:
Kärlekens flöde »
Livets fullhet »
Salighetens underbara ljus » (Detta styck skapades även en text till och sjöngs av Gunilla Nordqvist.)
Musikalisk sophinksrapsodi » (Ett hop-plock av småstycken som inte använts utan hamnat i den musikaliska sophinken.)
Ratatosk » (Ratatosk var ju ekorren i den nordiska mytologin. Han sprang med meddelanden i Yggdrasil mellan draken Nidhögg i roten och örnen Hrälsvelg som sitter i toppen och skapar vinden med sina vingar.)

Till sist som avslutning:
Epilog »

I november 2014 inköptes en italiensk elektronisk kyrkorgel och notspelandet tog över och sen dess har komponerandet ersatts av klassiska verk för orgel och piano.

upp